Penyu laut termasuk ke dalam kelompok reptilia yang mempunyai daerah jelajah yang sangat luas yang mendiami laut tropis dan subtropis di seluruh dunia. Penyu laut diperkirakan telah menghuni bumi ini lebih dari 100 juta tahun. Oleh kerana itu, penyu laut dikenali sebagai fosil hidup. Terdapat 7 spesies penyu di dunia iaitu Penyu hijau (Chelonia mydas), Penyu sisik (Eretmochelys imbricata), Penyu Kemp’s ridley (Lepidochelys kempi), Penyu lekang (Lepidochelys olivacea), Penyu belimbing (Dermochelys coriacea), Penyu pipih (Natator depressus) dan Penyu tempayan (Caretta caretta).
Penyu laut telah mengalami
penurunan yang dramatis dalam jumlah populasi dalam jangka waktu terakhir ini. Bahkan
beberapa spesies terancam kemusnahan dalam waktu yang dekat. Di alam,
penyu-penyu yang baru menetas menghadapi ancaman kematian dari haiwan-haiwan
seperti kepiting, burung, dan reptilia lainnya seperti biawak. Pembangunan
daerah pesisir yang berlebihan telah mengurangi habitat penyu untuk bersarang. Penangkapan
penyu untuk diambil telur, daging, kulit, dan cengkerangnya telah membuat
populasi penyu berkurang. Di beberapa negara, penduduk masih mengambil telur
penyu untuk digunakan. Telur-telur itu dapat ditemui di pasar.
Di Indonesia, daerah Bali,
penyu hijau termasuk penyu yang dimanfaatkan secara berlebihan oleh para
penduduk. Mereka dibunuh untuk diambil dagingnya. Selain itu, mereka menggunakan
penyu dalam upacara-upacara adat mereka. Ribuan penyu telah terbunuh untuk
memenuhi permintaan pasar di Bali. Begitu juga halnya di Australia, penyu hijau
diburu untuk diambil dagingnya dan dijadikan sumber pendapatan. Tidak jauh
bezanya di Malaysia, pengutipan telur secara haram, penggunaan peralatan
perikanan yang boleh memudaratkan penyu sama ada memusnahkan habitat atau
tempat makan penyu, pencemaran serta pembangunan pantai dan aktiviti
pelancongan yang di luar kawal telah menyebabkan penyu mati dan mengurangkan
pendaratan penyu di pantai.
Begitulah dramatisnya
ancaman yang melanda spesies penyu. Tidak dapat dinafikan bahawa aktiviti
manusia merupakan penyumbang terbesar kepada penurunan populasi penyu. Manusia
sebagai makhluk yang berakal haruslah menggunakan akalnya dengan rasional dan
bijak dalam menangani pelbagai masalah lebih-lebih lagi masalah yang timbul
daripada tangan sendiri. Dengan kata lain, tragedi penyu hampir pupus adalah
disebabkan sebahagian aktiviti manusia, maka manusia merupakan badan yang
paling bertanggungjawab mencari jalan penyelesaiannya.
Penyu sebagai makhluk Tuhan
berhak dipelihara dan dilindungi daripada sebarang ancaman. Hadis Nabi s.a.w
bermaksud setiap amal kebajikan yang dilakukan terhadap makhluk selain daripada
manusia akan diberi ganjaran pahala. Dapatlah disimpulkan bahawa flora dan
fauna berhak dihormati dan dilindungi oleh manusia. Setiap amal kebajikan yang
dilakukan terhadap makhluk-makhluk Tuhan akan dibalas dengan pahala di sisi
Tuhan Justeru, kita perlu mencari jalan penyelesaian bagi menghalang penurunan
populasi penyu semakin parah.
Kebelakangan ini, manusia
begitu sibuk mengagungkan hak-hak mereka, tetapi terlupa akan hak-hak flora dan
fauna yang semakin terdesak. Amat menyedihkan. Hakikatnya, manusia mempunyai
kedudukan yang tertinggi berbanding makhluk-makhluk lain dunia ini. Apakah yang
membezakan antara manusia dan makhluk-makhluk lain? Mudah sekali, sudah
tentulah kerana status akal yang dimiliki manusia yang begitu tinggi nilainya. Namun
sayang, manusia tidak menggunakan anugerah Yang Maha Agung itu dengan bijaksana
malah merosakkannya.
Dari
surah Al-Ahzab ayat 72 bermaksud “ Sesunguhnya Kami telah mengemukakan amanat
kepada langit, bumi, dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul
amanat itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikulllah amanat itu
oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh”.
Berdasarkan ayat tersebut
makhluk-makhluk lain tidak sanggup memikul tanggungjawab untuk memelihara dan
mengawasi alam ini. Manusia telah diberi amanah untuk melaksanakan tugas-tugas
agama yang mencakupi semua aspek kehidupan termasuklah penjagaan alam sekitar
yang merangkumi tumbuh-tumbuhan dan haiwan di dunia ini. Melihatkan fenomena
yang berlaku terhadap penyu pada abad ini, gerak kerja ke arah pemeliharaan dan
pemuliharaan spesies haiwan tersebut mestilah diusahakan dalam menyahut
tanggungjawab sebagai khalifah Allah s.w.t. perlu ditekankan di sini bahawa
usaha ke arah pemeliharaan dan pemuliharaan flora dan fauna adalah satu
kewajipan umat Islam sama ada individu ataupun masyarakat.
Berdasarkan surah Al-Ahzab
tadi ia juga menggambarkan sikap manusia yang zalim dan bodoh dalam memerintah
dunia ini. Menyedarkan hakikat ini, manusia haruslah sedar akan tanggungjawab
sebenar mereka dalam mentadbir dunia ini. Mengubah sesuatu daripada yang buruk
kepada yang baik itu adalah satu amanah.
Di Australia, Mon Repos
Conservation Park merupakan tempat pelancongan yang membolehkan para pengunjung
melihat penyu (turtle-based tourism). Ia terletak di pantai kota kecil di
Bargara bahagian utara Queensland berhampiran Bundaberg. Mon Repos Conservation
diuruskan oleh Queensland Parks and Wildlife Service (QPWS). Para pengunjung
dibawa ke tepi pantai pada waktu malam untuk melihat penyu dibawah pengawasan
renjer-renjer QPWS.Setiap kumpulan tidak melebihi 70 orang. Penggunaan lampu
suluh dilarang sama sekali dan pengunjung sentiasa dibimbing bagi mengelakkan
kesan buruk terhadap penyu-penyu tersebut. Kakitangan QPWS akan menerangkan
proses penyu bertelur, penyampaian audio-visual tentang cara penetasan telur
penyu, sejarah penyu, biologi dan evolusi, kajian penyu laut dan
masalah-masalah pemeliharaan penyu.
Apa yang dibawakan oleh
Mon Repos Conservation Park ialah pusat pelancongan penyu yang memberi faedah
ekonomi negara dan pada masa yang sama mendidik manusia memelihara penyu
daripada kemusnahan. Malaysia patut mencontohi Australia dalam pendekatan ke
arah baik pulih populasi penyu malah dapat meningkatkan taraf ekonomi negara
dalam sektor pelancongan. Negeri Terengganu merupakan satu contoh dalam hal
ini. Berbicara dari segi konteks negeri Terengganu khasnya, penyu haruslah
dilindungi dek penangannya yang begitu harum di persada Terengganu. Penyu
merupakan simbol kebanggaan rakyat tempatan apabila beribu-ribu ekor penyu
menetas dari sarangnya. Penyu merupakan simbolik haiwan yang begitu sinonim
dengan negeri Terengganu Darul Iman. Apa yang paling menyedihkan sekarang
ialah, spesis penyu hampir pupus sekaligus memudarkan keindahan sejarah kegemilangan
penyu di Terengganu.
Masyarakat haruslah tidak
menggunakan barang-barang yang diperbuat daripada cengkerang penyu seperti
bingkai kacamata, tidak membeli makanan yang berasal daripada penyu, tidak
membuang sampah plastik dan benda-benda lain yang berbahaya ke dalam laut.
Penyu mungkin tersalah menganggap plastik sebagai makanan mereka iaitu
obor-obor sehingga menyebabkan sakit atau kematian penyu yang memakannya.
Masyarakat juga hendaklah mengelakkan daripada mengganggu penyu yang sedang bertelur
kerana mereka dapat menghentikan proses bertelur apabila merasa terancam, tidak
mengambil telur-telur penyu kerana akan menghancurkan populasi mereka, menjaga
kesihatan terumbu karang yang merupakan tempat makan dan tempat tinggal yang
baik untuk penyu serta turut mendukung program pemeliharaan dan pemuliharaan
penyu laut.
Seperti yang kita semua
ketahui, di Malaysia, jika dikatakan penyu saya pasti semua akan menyebut
Terengganu. Hal ini kerana Terengganu merupakan satu tempat dimana terdapatnya
spesis penyu secara besar-besaran. Tetapi kini, untuk menukarkan persepsi kita
semua, saya telah menemui sebuah tempat yang lain untuk dikatakan di sini pun
kita boleh jumpa penyu. Adakah anda teringin untuk mengetahui tempat itu? Jika
ya, jom ikuti kajian saya.
No comments:
Post a Comment